Naar de hoofdinhoud

Ik heb een factuur voor een takeldienst ontvangen, wat nu?

Deze week bijgewerkt

Waarom heb ik een factuur voor een takeldienst ontvangen?

Het wegslepen van een Poppy gebeurt in de meeste gevallen op verzoek van de politie. Deze situaties vereisen snelle actie om de veiligheid en het juiste beheer van het voertuig te waarborgen.

Wanneer de politie een takeling aanvraagt, wordt er altijd een politierapport opgemaakt. Meestal ontvangen we eerst de factuur van het takelbedrijf — het politierapport volgt vaak pas later. Zodra wij dat rapport ontvangen, sturen we het meteen naar je door via e-mail.


Hoe verloopt de betaling van een takelfactuur?

Wij handelen de factuur rechtstreeks af met de takeldienst. Nadien brengen we het bedrag van de takelfactuur in rekening via je Poppy-account. Het bedrag, samen met een administratiekost, wordt 7 dagen later automatisch van je rekening afgeschreven.

💡 Mogelijke extra kosten bij een takeling:

  • Maximaal 3 dagen stallingskosten (wanneer het voertuig op het depot van het takelbedrijf blijft staan)

  • €50 indien een medewerker de auto uit het depot moest halen (niet altijd van toepassing)


Wat moet ik doen als ik de factuur voor het wegslepen wil betwisten?

Aangezien takelen meestal door de politie wordt aangevraagd, gebeurt het zelden onterecht. Een bezwaar kan alleen worden ingediend nadat je het politierapport hebt ontvangen.

Je kan de boete zelf betwisten door rechtstreeks contact op te nemen met de bevoegde instantie. De contactgegevens vind je op het boetedocument.

Lukt dat niet? Stuur ons dan een bericht via de live chat in de app en bezorg ons alle nodige info en bewijsmateriaal.


💡 Aanvullende informatie:

  • Tijdelijke borden (bijv. bij werken, scholen of marktdagen): Gaat een parkeerverbod in binnen 48u nadat je geparkeerd hebt en volgt er een boete? Dan is die voor jouw rekening.
    Ook na 48u blijf je verantwoordelijk voor boetes en eventuele takelkosten als het voertuig niet verplaatst is.

  • Permanente parkeerverboden (vaste borden): Deze gelden altijd. Zelfs als de boete pas na 48u komt, blijf jij verantwoordelijk zolang het voertuig fout geparkeerd staat. Poppy is niet verantwoordelijk voor het verplaatsen van fout geparkeerde voertuigen. We kunnen ook niet garanderen dat een andere gebruiker het voertuig binnen 48u meeneemt.

  • Wanneer een voertuig wordt getakeld, wordt het niet altijd naar een depot gebracht. Als het mogelijk is, wordt de wagen na het takelen op een legale parkeerplek gezet, maar dit wordt nog steeds als een takeling beschouwd.

  • Wanneer een voertuig wordt getakeld na een accident of autopech, en het voertuig van het depot naar een garage moet voor reparatie, worden beide takelfacturen aangerekend.

Het is belangrijk om een kijkje te nemen naar ons parkeerbeleid zoals uiteengezet in onze FAQ-artikelen. Weten waar je wel en niet mag parkeren kan helpen om toekomstige takelingen te voorkomen!

Was dit een antwoord op uw vraag?