❓ Je ontving een boete van de politie—wat nu?
Als je een boete per post ontvangt, betekent dit dat de politie een overtreding heeft vastgesteld tijdens een rit met Poppy. Wij verstrekken enkel de wettelijk verplichte gegevens van de bestuurder aan de politie.
De afhandeling van de boete gebeurt volledig via de FOD (Federale Overheidsdienst).
📩 Je kreeg een e-mail, maar nog geen brief?
In onze mail vermelden we het PV-nummer. Hiermee kun je bij de FOD terecht voor meer informatie over de boete. De boetebrief wordt via de post naar je huisadres gestuurd. Dit kan even duren.
💳 Hoe betaal je de boete?
Zodra je de brief hebt ontvangen, kun je deze betalen met de gegevens die in het document staan.
Let op: Er wordt een administratieve kost aangerekend voor de verwerking van de boete via Poppy.
🏠 Je woont niet meer op het adres?
Geen zorgen, je kan je boete altijd online bekijken en betalen via de website van de FOD. Zorg dat je het PV-nummer bij de hand hebt.
💡Adres veranderd? Update je adres in je Poppy account om toekomstige problemen te vermijden.
🔎 Je adres blijkt niet te bestaan?
Als we geen geldig adres hebben, zorgen we ervoor dat de boete naar ons kantoor wordt gestuurd en betalen wij de boete om extra kosten te vermijden. Jij ontvangt dan een factuur via e-mail voor het boetebedrag + administratieve kosten. Die wordt automatisch afgeschreven via je gekoppelde betaalmethode.
⚖️ Wat als je de boete wil betwisten?
Log in op het FOD-portaal met het PV- of systeemnummer + je ID-nummer (te vinden op de boetebrief).
De FOD behandelt alle geschillen en beroepsprocedures. Contactgegevens staan op de brief.
💡 Belangrijke informatie:
Betwistingen verlopen altijd via de autoriteiten, niet via Poppy.